Prihlásenie

Únava očí: ako sa jej v práci vyhnúť?

Ako uľaviť unaveným očiam?

Únava očí je problém, ktorý v dnešnej dobe postihuje stále viac a viac ľudí. Najmä v práci, kde sú mnohí nútení tráviť celý deň pozeraním do jedného či dvoch monitorov bez akejkoľvek ochrany proti jasu, ktorý môže byť pre oči nebezpečný.

Môže zapríčiniť dlhotrvajúce bolesti hlavy, brnenie sietnice a niekedy aj tiky v tvári. Za všetkými týmito príznakmi stojí únava spôsobená nepretržitým pozeraním do monitora. Našťastie existujú spôsoby, ako s týmto fenoménom bojovať. Píšeme o nich v tomto článku.

Únava očí spôsobená pohybmi na obrazovke

Za fenoménom digitálnej únavy očí stojí hneď niekoľko faktorov, ktoré sa dejú na vašej obrazovke.

  • Podsvietenie: predstavte si, že by ste sa niekoľko dní nepretržite museli dlhé hodiny dívať na žiarovku. Takýto efekt má totiž podsvietenie na váš zrak, a to aj v prípade mäkkého svetla.
  • Modré svetlo: všade sa píše, že je veľmi škodlivé. Môže spôsobiť MDPV – makulárnu degeneráciu podmienenú vekom. Stane sa vám niekedy, že vidíte pred očami bodky, keď odvrátite zrak od počítača? MDPV tento jav spôsobuje v intenzívnejšie forme a ľudia, ktorí ňou trpia, zvyčajne vidia v strede zorného poľa čiernu škvrnu. Tá sa postupne zväčšuje, až zorné pole celkom zakryje.
  • Problémy s koncentráciou: tie nie sú spôsobené priamo obrazovkou ako takú, ale tým, že sa na ňu pozeráte po dlhé hodiny. Celý deň sa sústredíte na to, čo sa deje pred vašimi očami, preto je normálne, keď na konci rušného pracovného dňa pocítite únavu. Rovnaký jav môže nastať, ak dlho sedíte za volantom, preto by ste si počas konania mali robiť pravidelné prestávky.
  • Svetelné prechody: tento jav zvyčajne nastane pri surfovaní po internete. Napríklad ak váš zrak prejde z bieleho dokumentu vo worde na internetové stránky, ktoré majú zvyčajne tmavšie zafarbenie, pre vaše oči to znamená rozdiel vo vnímaní farieb, čo je pre ne veľmi namáhavé.
  • Zlý zrak: ďalším dôvodom, prečo máte páliace a unavené oči môže byť slabý zrak. Šošovky vám môžu pomôcť. Ak chcete zistiť, či potrebujete šošovky (alebo okuliare), skúste náš test!

Bojujte s únavou.

Ako s týmto problémom zatočiť? V dnešnej dobe väčšinu času trávime pozeraním do obrazoviek, či už kvôli práci alebo zábave.

  • Bojovať proti modrému svetlu môžete dvomi spôsobmi: noste ochranné okuliare alebo si v počítači nastavte displej na nočný režim. Ten dodá obrazovke mierne oranžové zafarbenie, ktoré odfiltruje pomerne veľké množstvo modrého svetla.
  • Podsvietenie obrazovky môžete vypnúť alebo aspoň stlmiť (najmä v prítmí) tým, že obrazovku namierite k zdroju svetla a nebudete tak podsvietenie potrebovať.
  • Čo sa sústredenia týka, veľa možností nemáte, môžete si však napríklad počas pracovného dňa urobiť niekoľko prestávok. Počas nich by ste sa nemali pozerať na obrazovku a pokiaľ možno odložte aj svoj smartphone.
  • Na svetelné prechody môžete použiť rovnakú taktiku ako proti modrému svetlu: nočný režim dodá monitoru oranžový nádych, ktorý zmierni intenzitu prechodu medzi tmavými a svetlými farbami.

Ak trpíte pravidelne únavou očí, vyskúšajte naše rady a skúste aj očné kvapky pre pocit úľavy.


Informácie v tomto článku nie je možné interpretovať ako formu lekárskeho poradenstva, tiež nenahradzujú konkrétne odporúčania očného špecialistu.

Páči sa vám tento článok? Podeľte sa so svojími priateľmi.

Komentáre

Žiadna otázka...

Údaje označené * sú povinné.

Najviac predávané produkty